مقایسه نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی
مقایسه نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی
![مقایسه نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی مقایسه نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی](http://www.cero.ir/Content/images/default11.jpg)
فرمت فایل : docx
حجم : 2246
صفحات : 74
گروه : روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات محصول :
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
2-1- مقدمه 12
2-2- تعریف ناتوانی یادگیری 12
2-2-1-تعریف دولت فدرال از ناتوانی یادگیری 13
2-2-3- شیوع 15
2-2-4- تفاوت های جنسیتی 17
2-2-5- نظریه های مربوط به ناتوانی یادگیری 17
2-2-5-1-نظریه ی غلبه طرفی مغز 17
2-2-5-2- نظریه کوتاهی دامنه توجه 18
2-2-5-3- نظریه فرابری آگاهی ها (پردازش اطلاعات) 18
2-2-5-4- نظریه تأخیر در رشد 18
2-2-5-6- نظریه ضایعات خفیف مغز 19
2-2-6- ویژگی های کودکان دارای ناتوانی یادگیری 19
2-2-6-1- مشکلات پیشرفت تحصیلی 19
2-2-6-2- اشکال در زبان گفتاری 21
2-2-6-3- مشکلات ادراکی، ادراکی- حرکتی و هماهنگی کلی 21
2-2-6-4- اختلال توجه و بیش فعالی 22
2-2-6-5- مشکلات حافظه، شناخت و فراشناخت 22
2-2-6-6- مشکلات هیجانی- اجتماعی 23
2-2-6-7- رشد اجتماعی 24
2-2-6- مقبولیت اجتماعی 25
2- مشکلات انگیزشی 25
2-2-6-10- مشکلات ادراکی 26
2-2-7- سبب شناسی 26
2-2-7-1- عوامل آموزشی 26
2-2-7-2- عوامل محیطی و خانوادگی 27
2-2-7-3- عوامل روانی 27
2-2-7-4- عوامل ارگانیکی و بیولوژیکی 28
2-2-7-5- عوامل ژنتیکی 28
2-3- فهم کودک از حالت های ذهنی 29
2-3-1- شکل گیری حوزه ی پژوهشی نظریه ذهن 30
2-3-2- تعریف نظریه ذهن 31
2-3-3- حالت ذهنی چیست 32
2-3-4-حالت های ذهنی مطرح شده در نظریه ذهن 34
2-3-4-1- باور غلط 34
2-3-4-2- میل....35
2-3-4-3- قصد 35
2-3-4-4- دانش 36
2-3-4-5- وانمودسازی 36
2-3-4-6- بازنمایی 37
2-3-4-7- فرابازنمایی 37
2-4- منشأ نظریه ذهن 38
2-4-1- فلسفه ذهن 38
2-4-2- رفتارشناسی طبیعی شناختی 39
2-4-3- تحقیق پیرامون اکتساب زبان 39
2-5- نظریه های تحولی پیرامون تبیین و تحول نظریه ذهن 40
2-5-1- نظریه ی نظریه 42
2-5-2- نظریه پودمانی 42
2-5-3- نظریه شبیه سازی 43
2-6- سن اکتساب نظریه ذهن 44
2-7- کارکرد اجرایی 45
2-7-1- مولفه های کارکرد اجرایی 46
2-8- نظریه ها و مدل های کارکرد اجرایی...47
2-8-1- مدل اندرسون 48
2-8-2- دیدگاه پردازش اطلاعات 48
2-9- کارکردهای اجرایی به عنوان سیستم کنترل مرکزی 49
2-9- تحول کارکردهای اجرایی 50
2-10- کنش وری اجرایی و نظریه ذهن 52
2-10-1- آزمون های نظریه ذهن دارای اجزاء اجرایی هستند 55
2-10-2- لزوم کنش وری اجرایی در تحول مهارت های نظریه ذهن..57
2-10-3- نظریه ذهن برای تحول کنش وری اجرایی لازم است 58
2-11- پیشینه تحقیق 59
2-11-1- پیشینه کارکرد اجرایی 59
2-11-2- پیشینه نظریه ذهن 61
2-11-3- پیشینه ارتباط بین نظریه ذهن و کارکرد اجرایی 63
=============================
بخش هایی از متن:
2-1- مقدمه
در این فصل ابتدا تعریف ناتوانی یادگیری، شیوع، نظریه های مربوط به آن و ویژگی های کودکان دارای ناتوانی یادگیری و سبب شناسی آن مطرح می گردد. سپس به تعریف نظریه ذهن، نظریه های تحولی پیرامون آن، مهمترین حالت های ذهنی مطرح در آن و سن اکتساب نظریه ی ذهن مطرح می گردند. در بخش دیگر، کارکردهای اجرایی و مولفه های آن، نظریه های تحولی پیرامون آن به عنوان متغیر دیگر مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت به لزوم کنش وری اجرایی در تحول مهارت های نظریه ی ذهن پرداخته شد.
2-2- تعریف ناتوانی یادگیری
ساموئل کرک، در مجمع والدین در شهر نیویورک در اوایل دهه ی 1960 اصطلاح ناتوانی های یادگیری را به عنوان یک توافق کلی پیشنهاد کرد و دلیل آن، جنبه ی گیج کننده ی برچسب هایی بود که تا آن زمان برای توصیف کودکی باهوش نسبتا طبیعی و دارای مشکلانی در زمینه ی یادگیری به کار برده می شدند. این کودکان، گاه با برچسب هایی چون: آسیب مغزی خفیف، کند آموز، کودک نارساخوان و یا اختلال ادراکی نامیده می شدند (هالاهان و کافمن، 2003؛ ترجمه علیزاده و همکاران، 1390). ...
...
2-7- کارکرد اجرایی
کارکردهای اجرایی اعمال هدفدار و پاسخ های سازگارانه به موقعیت های پیچیده و جدید را، تحت کنترل دارد (هاگز[1]، 2011). کنش های اجرایی مجموعه ای از فرایندهای روانشناختی لازم برای سازگاری و رفتار هدف دار هستند. ساختار کنش های اجرایی به طور کلی بوسیله طیفی از پردازش های سطح بالا مانند طرح ریزی[2]، حل مسئله[3]، انعطاف پذیری شناختی[4]، شروع عمل[5]، خودنظارت گری[6] و بازداری[7] از پاسخ های اتوماتیک مشخص می شود. این فرایندهای روانشناختی به افراد اجازه هماهنگی مورد نیاز برای دستیابی به هدف، که شامل تنظیم اهداف، نظارت بر عملکرد و ارزیابی عمل می باشد را می دهد (گلاسر و گلدگلاس[8]، 1990).
کارکردهای اجرایی مهارت هایی هستند که به فرد کمک می کنند که چه نوع فعالیت ها یا اهدافی مورد توجه قرار بگیرند، کدامیک انتخاب گردند و چگونه رفتارها سازماندهی و برنامه ریزی گردند (داوسن وگوایر، 2004؛ والر و سیدمن، 2006). ....
1.Haghes
2.planing
3.problem solving
4.cognitive flexibility
5. iniation if action
6. self - monitoring
7. inhibition
8. Glosser & Gooldhlass